Reviews

Home | Reviews

Altus Dave ten Kate schittert in Matthäus Passion van Bachkoor,
gelezen in De Stentor Apeldoorn

“Van de solisten was counter-tenor Dave ten Kate onbetwist 'the man of the match'. Niet alleen zong hij zonder bladmuziek, wat zijn opera-achtige tekstexpressie en de communicatie met de zaal zeer ten goede kwam, was hij ook degene die het meest creatief met zijn noten omging. Het Erbarme dich - kantelpunt in de Matthäus Passion - was dankzij ten Kate en het moedige spel van de HGO-violist Alexej Pevzner het hoogtepunt van de avond. Na de pauze was het ook ten Kate die met een uit de eeuwigheid neerdalend Ach, nun is mein Jesus hin de uitvoering naar de tijdloosheid tilde"


De vrijdag van Vredenburg (Sondheim concert), gelezen op Musical Reports

"De countertenor Dave ten Kate zal misschien niet bekend zijn bij musicalbezoekers. Toch wist hij de gehele zaal te verbazen met zijn bijzonder stemgeluid. Vooral de nummers "Not while I'm around" uit Sweeney Todd en het komische "I`am calm" uit A funny thing happend on the way to the Forum waren hoogtepunten"

 

Written by Maarten Brandt (musicologist)

“With certainty it can be said that altus Dave ten Kate is one of the most important musical discoveries of our country. Referring to his part in Bach’s St. Matthew’s Passion, it is brightly clear that we are dealing with a vocalist of an unprecedented high level of technique combined with a deeply emotional and musical engagement. Moreover the character of his voice stands out with its sometimes silvery lightness and a perfect smoothness. The voice in itself is settled in a benevolent wideness, meaning that, regardless the register in which it operates, we can speak of a continuous pleasant limberness. After René Jacobs, Michael Chance and Andreas Scholl, a new star has risen above the vocal skies. Clearly, the world can expect to hear a lot from this musician for many years to come”


Matthäus Passion met Jan Stulen, gelezen in NRC Handelsblad
"Een ontdekking is de prachtige alt Dave ten Kate. Met zijn extreem wendbare muzikaliteit geeft hij vleugels aan al zijn aria's maar in volmaakt samenspel met de concertmeester reikte Erbarme Dich echt hemelwaarts"

Toonkunst beheerst Matthäus Passion tot in de puntjes, gelezen in De Gelderlander
"Vaak hebben mannelijke alten een wat wollig geluid. Solist Dave ten Kate niet. Een “slank” geluid,ongekunsteld en erg mooi. Zijn frisse geluid combineert makkelijk met de sopraan"

 

Hoogstaande Matthäus Passion in Sijpekerk, gelezen in Nieuwster
"De meeste indruk maakte de altus Dave ten Kate. Het is altijd even wennen aan een hoge mannenstem, maar zijn expressiviteit en subtiele stemgebruik waren van opvallende kwaliteit. Toen Dave “Ach! nun ist mein Jesus hin!” zong liepen de rillingen over je lijf" 

Cultuur Opera’s in ongedwongen sfeer

"Een andere verrassende winnaar was de countertenor Dave ten Kate, eveneens een groot talent. Met zijn prachtige stem en een grote muzikale uitstraling zong hij onder andere een aria uit Julius Caesar en het beroemde Ombra mai fu , het bekende Largo, van Handel. Heel anders, lekker los, passend bij de rol, en ook zeer overtuigend was de aria uit Die Fledermaus van Strauss. Onthoud de naam van deze countertenor; van hem zullen we nog veel horen"

 

Stralende uitvoering van Matthäus Passion, gelezen in AD Groene Hart
"Aparte vermelding verdient Dave ten Kate met zijn stem als van een zilveren klok"

The Tempest met Het Nationale Ballet,gelezen in het Parool

“Bijzonder fraai zijn de twee liederen die countertenor Dave ten Kate zingt. Shakespeares liedteksten klinken zelfs zo welluidend dat je bijna vergeet

naar de dans te kijken”

 

Countertenor Dave ten Kate, geen enkele solist zingt zo expressief als hij, gelezen in Korenbrief Delft

“Openbaring ;Laat ik heel ongebruikelijk beginnen met een solist in de schijnwerper te zetten. Het gaat om countertenor Dave ten Kate. Bij het eerste recitatief veerde ik op en rechtte ik mijn rug. Wat gebeurde hier? De zanger was naast de dirigent komen te staan en trok bij de eerste maten al alle aandacht naar zich toe. Het was overduidelijk, hier stond een artiest van formaat. De aria die volgde, maakte dat overduidelijk .Een ander hoogtepunt in het eerste deel was het duet met de sopraan. Hoe harmonisch versmolten de stemmen. Zelden zo mooi klagend gehoord. Ik mag hopen dat dit koor een meerjarencontract met dit grote talent heeft afgesloten.Wat moet ik U nog melden over zijn vele aria’s uit het tweede deel. Natuurlijk was zijn versie van ‘Erbarme dich’ bijzonder en ontroerend. Kennelijk werd het koor hier ook door geraakt, want hoe mooi klonk het koor hierna. Een ander juweeltje was o.a. ook ‘Können Tränen ‘. U merkt het, ik kom superlatieven tekort. Alle aria’s en recitatieven zong hij uit zijn hoofd. Eigenlijk hoort dat ook volgens mij, dat geeft meer zeggingskracht en biedt de zanger de mogelijkheid zijn lichaamstaal beter aan te wenden voor nog meer expressie. Dave ten Kate deed dat en dat maakte indruk. Op de momenten dat hij niet alleen zong (het duet en het kwartet vlak voor het slotkoor) gebruikte hij daarentegen wel zijn partituur daarmee zijn solidariteit tonend met zijn collega’s. Klasse! In de biografie van ten Kate staat : een lust voor het oor en het hart. Dat is zeker waar, maar ik zou hier aan toe willen voegen : en voor het oog”

 

Alkmaars koor blaast stof van “Joshua”, gelezen in Alkmaarse courant 
"Maar de revelatie van deze uitvoering heette toch Dave ten Kate, wiens heldere counter deed denken aan een ambachtelijke vrouwenstem. Ten Kate bracht een bijzondere verlevendiging aan, gepaard aan een uitstekende voordracht en vele subtiliteiten in tekst en in melodie"
 

Een excellente Matthäus Passion Gelezen in AD-De Dordtenaar,
AD-Rivierenland 

"Het aangrijpendste moment was het smartelijke recitatief “Ach Golgotha, unsel’ges Golgotha”, gevolgd door de alt-aria “Sehet Jesus”. Prachtig gezongen door de imponerende altus Dave ten Kate"